ORANGkuat

Thursday, March 17, 2011

saya sayang ibu

hye semua :)
kali ni i nak join contest yang sangat sangat menarik dan sensitif buat i .


inilah tajuk contest yang dianjurkan oleh Muhammad Hairie Hakimi .
Acctly i diinvite oleh In Sollehen .
tengs lehen . 



Cuba kita hayati lagu ni .
saya sangat sukakan lagu ni . setiap bait liriknya sangat bermakna .
siapa tak kenang jasa ibu sendiri kan ? biarlah Si Tanggang saja yang menjadi kacang lupakan kulit .
Bagi saya , ibu adalah insan yang cukup istimewa . Tade sapa boleh menidakkan kenyataan ni kan ?
Percayalah , semasa hayat mereka , gunakan peluang ini sepenuhnya .
Tunjukkan kasih sayang buat mereka .

ARWAH PUAN SALMAH BI BT KADER

Saya hanya berpeluang untuk merasai kasih ibu kandung hanya untuk 5tahun .
tapi percayalah , dia sentiasa bersama saya . Setiap detik dan ketika , dia peneman dihati saya .
dan selepas kehilangan ibu kandung , Alhamdulillah . saya diberikan seorang pengganti yang cukup mulia .
dialah yang membesarkan saya selama 18 tahun .

Mungkin semua tertanya tanya , ' ieka ni nak cita pasal sapa ni ? '
hee :)
saya nak cita pasal pengganti ibu kandung saya tuh .
boleh tak hakimi ? haaha .
bukan apa , pengganti pun ibu jugak kan ? sebab dihati dia juga ibu saya .
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - -- -- - - - - - - 

ARWAH PUAN MAIMUNAH BI BT KADER

* ganti nama ; saya sebagai adik . 'dia' sebagai makngah .

MAKNGAH .. masa kecik adik tak suka ngan makngah . Tapi bukan adik benci cuma makngah suka berleter panjang panjang , suka marah adik , garang , pastu asyik suruh adik baca buku ja . Haa .. kalau orang datang rumah , jangan harap dapat duduk depan . Baru nak 'pose' ala ala barbie , makngah dah jeling . hahah . jadi ? memang lari pegi dapurlah ! kalau tak , siaplah bila orang dah balik . hee :) Tapi bila dah besar sikit , lain pulak jadinya . kena jadi tukang bancuh air . Bila cita dengan kekawan makngah , adiklah yang paling teruk kan ? paling pemalaslah , itu ini lah tak reti buat . tak pernah dapat puji . tapi kalau anak orang lain , semua bagus bagus . padahal ? diorang lagi pemalas . Haissh .. bengang betul . 

Time sekolah pulak , pagi pagi 'sepie' dah kejut . Geram kot !! hahah . tapi simpan je dalam hati . tapi adik rajin pi sekolah kan makngah ? lagipun , makngah memang takde toleransi dlm bab belajar ni .Walau bukan makngah yang daftarkan adik setiap kali masuk sekolah , tapi setiap hari dan setiap pagi makngah tak pernah lupa bagi pesanan . bagi nasihat . *dia jugak tak pernah lupa bancuhkan saya segelas Milo tau . hee :) tengs makngah .

Kalau malam ? hahah . kena mengaji Al-Quran . selalunya mesti adik nangis kan ? hahah . sebab kena ulang banyak kali benda yang sama . then adik jugak yang paling pandai buat 'auta' kan ? selalu buat penat lah , mengantuklah . macam macam alasan . nak exclude lah katakan ...  hahah . pelakon terhebatlah kan ? makngah sangat tegas dalam bab macam ni kan ? siap kena rotan lagi ! hahah . tapi sebab tegas makngah jugak adik khatam al-Quran umur 9tahun kan ? :) hee *bangga .

Adik kuat merajuk kan ? hee :) makngah kata adik ikut peragai arwah mak sebijik sebijik . kuat merajuk tapi susah nak nangis . then makngah mesti cakap yang muka adik macam musang kalau merajuk . makngah kata bukan rasa nak pujuk , tapi rasa nak terajang je :) hahahah


Tapi bila dah besar sikit dan mula berakal , baru adik mula paham dan rapat dengan makngah . rentak dan riak makngah pun adik  boleh baca . Tambah tambah bila dok asrama . adik ingat lagi masa malam mohon restu pelajar SPM sekolah adik , kebanyakkan kawan kawan adik semua mak ayah diorang datang . tapi adik tade sapa pun datang . sedihnya .. adik terus telefon makngah . masa tu adik sebak sangat sangat . sebab adik ni susah nangis , mesti makngah heran kan ? sebab mula mula ayat makngah ' kenapa ni ? ' . Bila adik cakap pasal ramai mak ayah datang , makngah pun nangis . makngah cakap nak buat macam mana , makngah jauh , bukan ada sapa nak bawakkan . aduhai .. sedihnya :(


Kadang kadang adik sendiri pun tak paham dengan kita . ada time geram , benci , marah , merajuk , suka berleter , kira serba serbi tak kenalah . tapi ada time kita macam kawan kan ? makngah lah satu satunya tempat adik kongsi cerita , penasihat , peneman tidur dan yang paling utama , makngahlah pengkritik paling ikhlas dan jujur . complicated kan ? adakala pulak , apa yang makngah tak suka someting tu , itulah yang paling adik suka buat . kita boleh diibaratkan ' Jauh bau bunga , dekat bau tahi ' bila dekat serba tak kena , tapi bila jauh , rindulah pulak .


Betullah kata orang 'dugaan seorang ibu adalah pada anak perempuannya' . adik akuinya even adik cuma anak sedara . macam macam orang cakap pasal adik . itu ini lah yang tak elok .tapi makngah tetap percaya kat adik . sebab makngah lebih kenal adik dari orang lain kan ? tengs makngah :)


Sekarang , makngah dah pegi tinggalkan adik . untuk selama lamanya . tade lagi tempat adik nak mengadu . nak bercerita dan nak bergaduh . adik sentiasa rindukan makngah . apapun makngah , rasa hormat dan sayang adik tak pernah hilang . sebab tanpa makngah , adik mungkin bukan yang ada sekarang . walaupun sekarang ni kita taleh macam dulu , tapi ajaran , nasihat dan kasih sayang makngah takkan adik lupa . terima kasih untuk segalanya , makngah .


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
haa .. inilah kisahnya . walau semuanya sudah berakhir , tapi diri saya sentiasa ada 'dia' .
selagi hayat dikandung badan , ingatan terhadapnya tidak akan hilang .
dia tahu yang saya sangat sayangkan dirinya . biarpun saya terkenal dengan sikap degil tapi sikap rasional saya mengatasi segalanya .
kasih sayangnya menyelamatkan saya dari terus mengikut kata hati dan arus kehidupan .
walau ibu dan makngah sudah tiada , namun doa saya sentiasa mengiringi mereka yang tercinta .

~ SEKIAN ~


* sebelum lupa , i nak tag ;

10 comments:

haneyzatul.amira.amran said...

sedeyhnye!
tetibe ternanges nile bace.

mHairiemiey said...

salam,,,,nice storpy,,sedey,,,
xpe2,,kita berdoa smmoga makngah dtmpatkan dlm klgn org beriman,,

meLLy! said...

sebak. al-fatihah :(

darkkula said...

alamak... sedih aku bace.. :) keep walking.. :)

ieka K A M A L said...

amira ; sedih kan ?? touching je :(
hairi ; AMIN .. :(
melly ; Al-Fatihah .
darkkula ; tengs sudi membaca :')

APEX said...

oppsstt...tersentuh sudaa... emmm...:')

ieka K A M A L said...

apex ; tangan didada , mata keatas . jum baca Al-Fatihah sesama :')

mHairiemiey said...

salam,,nk bgtahu,,,u win the contest,,thniah,,,go to my blog,,thniah,,i already add u lam fb,,so,,ad ape2,,i will inbox u,,ok??,,ice!!!,,,sorry lmbt annouce,,,

Chuck said...

Fuhh. Aku pun leleh kalau macam nie. Selamat sempat tahan. Good story. Sama-sama sedekah al-Fatihah kepada mereka.

ieka K A M A L said...

Chuck ; tengs sudi membaca :') Al-Fatihah .