ORANGkuat

Wednesday, May 25, 2011

DADAH : Syabu

hye semua !! :)
sihat ke korang ?? harap-harap macam tu lah ye ..
i ? makin gemuk .. hahah .


DADAH . mesti korang pun dah familiar pasal benda ni kan ? hari-hari ada ja kes dadah . orang sekeliling kita pun dah tak boleh nak dipercayai sekarang . patutlah ramai kata dadah musuh negara . hee . Acct , i pun taktau asal tetiba harini point nak cerita pasal benda busuk ni . punya semangatlah reseach pasal 'natang' ni . hee :) eyh , drg kata benda busuk ni boleh buat orang jadi kuruih dengan kadar segera .? betul ke ??

Dadah jugak ada macam-macam jenis . Tapi harini i nak terangkan pasal dadah jenis Syabu dulu . Syabu adalah nama panggilan iaitu sejenis dadah yang berada dalam kumpulan SUMUIAN yang mana istilah saintifiknya "dMethamphetamine hydrochloride" . Perkataan syabu sebenarnya berasal dari bahasa Tagalog yang berasal daripada Filiphina . Antara nama lain yang digunakan oleh pengguna-pangguna di Malaysia adalah seperti ice , glass , crack meth , hiropong dan batu .


Syabu berbentuk hablur tawas yang halus serta berwarna cerah/putih dan bersifat lutcahaya yang halus . Ianya dipasarkan dalam bentuk bungkusan plastik kecil yang berukuran 2cm x 2cm dan bungkusan sebegitu biasanya mengandungi berat lebih kurang 0.045gram dan ianya hanya cukup bagi kegunaan sekali saja yang biasanya dinamakan 'deck' atau 'layaran' bagi kegunaan penagih syabu .

Korang nak tau apa yang terkandung dalam syabu ni ?? ok , bahan utamanya adalah d-Methamphetamine yang tersenarai di bawah Bahagian III jadual pertama dibawah Akta Dadah Berbahaya 1952 (pin. 1977) sebagai satu bahan dadah . Antara bahan-bahan lain adalah ephedrine , hydrochoride acid dan synthesis kimia seperti berikut ;
C6 H5 CH (OH) CH (CH3) NHCH3 + HI + PA C6 H5 CH2 CH (CH3) NHCH3
 
Syabu adalah satu jenis dadah tiruan ataupun 'DESIGNER DRUGS' yang wujuk sejak peperangan dunia kedua . Mereka yang menggemari menggunakan syabu pada masa itu adalah tentera-tentera dari Amerika Syarikat , China dan Jepun .Mereka hanya mementingkan kesan positifnya pada masa itu tanpa menghiraukan kesan negatifnya yang kadangkala boleh mendatangkan maut .

Di Malaysia , syabu mula dikesan pada tahun 1992 di Sabah . Ianya dipengaruhi oleh pembiakan syabu kerana kebanyakkan pendatang-pendatang tanpa izin warga Filiphina di Sabah adalah pengguna syabu dan syabu yang mereka bawa bersama adalah untuk kegunaan sendiri dan untuk diedarkan kepada penduduk-penduduk tempatan . Mengikut statistik , aktiviti menyeludup syabu meningkat begitu mendadak sekali . Ini adalah kerana permintaan syabu adalah lebih popular berbanding ganja , keuntungan yang lumayan dan ianya lebih mudah untuk diseludup . 

Permintaan syabu meningkat juga adalah kerana kesan positifnya pada pengguna seperti ;
- hilang menggantuk dan mampu berjaga lebih dari 24jam
- kekuatan mental dan fizikal
- bertambah keseronokkan seks dan tahan daya
- hilang selera makan


Syabu akan berkesan selepas 15 hingga 60minit selepas dihisap dan akan berlanjutan sehingga beberapa jam kemudian . Syabu yang berada dipasaran terdiri daripada beberapa jenis nama mengikut rupa bentuk dan mutunya . Antaranya adalah ; China White dan Crystal Stones . Pada umunya , syabu yang dipasarkan terbahagi kepada tiga gred iaitu Gred 1 : Crystal Stones , Gred 2 : China White dan Gred 3 : Syabu biasa yang kebanyakkan telah dicampurkan dengan tawas .

Kesan negatif syabu ?? ada .. siap terbahagi kepada dua lagi . Jangka masa pendek dan jangka masa panjang . Untuk kesan jangkamasa pendek ;
- halusianasi pada penglihatan dan pendengaran .
- perangai cepat marah , resah dan perasaan tidak tenang .
- kenaikan suhu badan dan tekanan darah tinggi .
- bersifat agresif .
Dan untuk jangka masa panjang pulak ;
- kerosakan pada saraf otak dan serangan angin ahmar (strok)
- kurang siuman dan mengalami gangguan mental
- keracunan pada sistem saraf tunjang
- ketagihan yang melampau
- kerosakkan teruk pada tisu dan boleh membawa maut
boleh mengakibatkan sejenis penyakit neurologi seakan-akan Parkinson's Disease yang sukar diubati .



Pergh !! memang terbaiklh kesan syabu ni .Baru ingat nak guna sebab kesan positif nom.4 . hee -.-" tapi , tengok kesan jangka masa panjang dia , terus cancel niat . buang jauh-jauh dah .gemuk pun tapelah . pelan-pelan kurus pun tapelah asal taknak sakit-sakit macam tu .hee :)

taknaklah kuruih sampai tahap ni kot -.-'

Hah ? amacam ? detail tak entry syabu ni ? hee :) eyh , asal tetiba i buat entry pasal ni ? Acct , baru-baru ni i baru tau yang salah seorang 'member perempuan' i amik benda ni untuk kurus cepat . memang kurus kot ! tapi kurus berpenyakit pun buat apa kan ? lagipun benda ni salah disisi undang-undang . Haish .. mintak simpanglah . Saya belia benci dadah . hahaha :)
okelah , dah penat menaip . nak pegi beristirehat bersama lipton dan moist cake i tuh ! *manalah tak gemuk !! hahaha . bubbye !! -.-'


3 comments:

nur maisarah said...

mmg sgt detail. haha. bole kurus ae? wah. mcm syiok je. ^^

ieka K A M A L said...

tulah . satu je yan syiok . yang lain ?? -,-'

MJ said...

HIDUP BELIA BEMCI DADAH!!!!