ORANGkuat

Wednesday, May 25, 2011

cantik VS kurang cantik .

Hye semua !! sihat ?? alhamdulillah .. yang tak sihat tu , i doakan sihat cepat-cepat . nanti boleh kita sama-sama makan coki-coki . hee :) harini i nak sembang-sembang pasal isu 'cantik VS kurang cantik' . kenapa i kata kurang cantik ? dan kenapa i tak kata 'tak cantik' ? yelah , lebih atau kurang , itu semua kerja yang diatas . Allah menciptakan umatnya sebaik-baik kejadian kan ? jadi , setiap ciptaanNya adalah indah belaka . takkan kita nak menidakkan semua tu kan ??

Yang cantik tak semestinya yang terbaikkan ?? dan yang kurang cantik tu pulak , tak semestinya yang terburuk . andai kamu dianugerahkan dengan paras rupa yang cantik dan sempurna ,ucapkanlah syukur padaNya . jangan terlalu 'ingke' dengan semua tu saja . dan bila cantik paras rupa , biarlah adap sopan , tuturkata dan tingkahlaku jugak selari dengannya . janganlah biarkan ianya ketinggalan . nanti cantik tu terus jadi 'hodoh' , bukan lagi kurang cantik .

Andai kamu dan kamu diketegorikan sebagai yang kurang cantik , ucapkanlah syukur juga kepadaNya . kerana Dia tahu segala hikmah disebalik kejadiankan ? Cantikkanlah budi bahasa , tingkahlaku dan adap sopan . bersihkan hati dari semua hasad dengki dan anasir-anasir jahat dari hati . InsyaAllah , kamu juga akan menjadi cantik .

Tak perlu untuk menjadi cantik yang plastik . Atau pun terlalu obses dengan kecantikkan sehinggakan kita sanggup mengubah ciptaanNya . Cukuplah sekadar apa yang dapat . memanglah dah jadi lumrahkan , manusia tak pernah puas dengan apa yang dimiliki . tapi pernah tak korang terfikir , andai korang terkejar-kejarkan sesuatu kecantikkan plastik tu , salah satu kecantikkan asal pada korang pulak yang akan hilang . bak kata pepatahlah kan ; yang dikejar tak dapat , yang dikendong pula berciciran . ha , mau ??

Tepuk dada tanyalah hati . jalan mana yang korang pilih . jadilah kita yang sebenar .

* sori nak menyempit . haha . ini contoh yang kurang cantik ye .haha .
tapi , syukurlah apa yang i ada ni :)

2 comments:

Fathiah Hamim said...

Allah Maha Adil. kadang-kadang yang kurang cantek tuh la orang pandang. and sometimes, diorang lebih bahagia dari yang cantek. :)

ieka K A M A L said...

yes ! i love ur statement . tangan didada , mata keatas . Alhamdulillah .